Navn, formål og hjemsted
§ 1.Foreningens navn er: Bofællesskabet Alkes Have
§ 2. Foreningen er stiftet med det formål at understøtte beboerne og fællesskabet i det bæredygtige
bofællesskab Alkes Have.
§ 3. Foreningen arbejder i forlængelse af Alkes Haves værdier og vision samt de spilleregler og aftaler,
der efter behov løbende justeres i ABC’en.
§ 4.Foreningens hjemsted er Holbæk Kommune.
Medlemskab, kontingent og økonomi
§ 5. Alle beboere i bofællesskabet Alkes Have over 18 år er medlem af foreningen.
§ 6. Foreningens midler indsættes på en særskilt konto i et pengeinstitut. Der kan kun hæves eller
overføres penge af forpersonen for bestyrelsen eller kassereren.
§ 7. Regnskabsåret følger kalenderåret og går fra 1/1 til 31/12 et givent år.
Tegningsret
§ 8. Foreningen forpligtes ved underskrift af bestyrelsens forperson og et andet medlem af bestyrelsen.
Foreningen hæfter alene med sin formue.
Venteliste og visitation til bolig
§ 9. Hvis man ønsker en bolig i Alkes Have kommer man på venteliste. Visitationsudvalget udvælger og
godkender nye beboere i forlængelse af vores værdi om rummelighed og mangfoldighed.
§ 10. Ventelisten er organiseret som 3 lister, der svarer til 3 beboertyper. En for seniorer (folk over 60), en
for børnefamilier (folk med hjemmeboende børn) og en for dem, der ikke falder i nogen af de toandre kategorier.
Generalforsamling, fællesmøder og beslutningsprocesser
§ 11. Det månedlige fællesmøde og den årlige generalforsamling senest 1. maj er foreningens øverste
myndighed.
§ 12. Der tilstræbes en ikke-hierarkisk beslutningsstruktur, hvor ligeværdighed, gennemsigtighed og
effektivitet er nøgleord.
§ 13. Beslutninger træffes som udgangspunkt ved at alle deltagere til mødet, skal give aktivt samtykke til
beslutningsforslaget.
§ 14. I særlige tilfælde kan en beslutning træffes ved et simpelt flertal ved en afstemning. Forinden skal
der være forsøgt at nå til en beslutning med samtykke fra alle mødets deltagere. Vedtægtsændringervedtages ved afstemning, hvor 2/3 af de fremmødte skal være for et forslag, før det kan vedtages.
§ 15. Hvis 1/3 af foreningens medlemmer ønsker det, kan der indkaldes til ekstraordinær
generalforsamling med 14 dages varsel og med angivelse af dagsorden.
§ 16. Ethvert medlem har ret til at få et emne behandlet på fællesmøder eller på generalforsamlingen.
Punktet afleveres skriftligt til koordinationsgruppen med mindst en uges varsel ved fællesmøde og 3 ugers varsel ved generalforsamling.
§ 17. Koordinationsgruppen indkalder til fællesmøder og generalforsamling og sørger for dagsorden,
referater og mødeledelse. Gruppens øvrige mandat fremgår af ABC’en.
§ 18. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når den er annonceret minimum 6 uger før og dagsorden
er sendt ud minimum 2 uger før.
§ 19. Koordinationsgruppen konstituerer sig på sit første møde efter foreningens generalforsamling
formelt som foreningens bestyrelse med en forperson, en næstforperson og en kasserer, der ikkebehøver at være medlem af gruppen.
§ 20. På den årlige generalforsamling fremlægges foreningens reviderede årsregnskab og budget forkommende år til godkendelse og de fem arbejdsgrupper nedsættes for det kommende år.
§ 21. Årsregnskabet skal være eksternt revideret.
§ 22. Vedtægtsændringer skal besluttes på en generalforsamling.
Arbejdsgrupper
§ 23. Der uddelegeres mandat til de fem arbejdsgrupper som beskrevet i ABC’en, så beslutninger i vid
udstrækning tages af dem, der arbejder med et område.
§ 24. Koordinationsgruppen har ansvaret for, at der føres kartotek over medlemmerne i henhold til
gældende lovgivning indenfor databeskyttelse og beskyttelse af privatliv, herunder GDPR.
Eksklusion
§ 25. Et medlem kan udelukkes af foreningen ved vedvarende modarbejdelse af foreningens
værdigrundlag og vision. Dialog og mægling skal være forsøgt gennem længere tid, og beslutningenskal træffes på en generalforsamling.
Opløsning
§ 26. Foreningen kan opløses efter beslutning på to på hinanden følgende generalforsamlinger. Den
opløsende generalforsamling tager stilling til en eventuel formues anvendelse.
Foreningen Alkes omfatter alle beboere over 18år. Vi opbevarer oplysninger om medlemmernes navne og e-mailadresser for at kunne kommunikere internt.
På samme måde registreres alle på ventelisterne med henblik på løbende orientering.
Oplysningerne er kun tilgængelige for Koordinationsgruppen og Ventelistegruppen og opbevares digitalt.
Hvis en beboer flytter, eller nogen ikke længere ønsker at være på venteliste, slettes alle data på personen.